Zdrowy mikrobiom w ciąży – jak wspierać odporność przyszłej mamy i dziecka?

O mikrobiom maluszka możesz zadbać jeszcze przed jego narodzinami. Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania o probiotyki w ciąży.

Dlaczego warto wspierać mikrobiom w ciąży?

 

Z dwóch powodów. Po pierwsze w ciąży Twój własny mikrobiom jelitowy może się osłabiać. Przez rewolucję hormonalną i wszystkie zmiany, które zachodzą w tym czasie w organizmie może dochodzić do spadku dobrych bakterii w jelitach. To z kolei zwiększa ryzyko gorszego samopoczucia.

 

Po drugie – wspierając swoje jelita, wspierasz też jelita maluszka. Dzięki temu po narodzinach jego mikrobiom ma szanse być bardziej różnorodny, a to wiąże się z lepszą odpornością.

 

Czy probiotyki w ciąży na pewno są bezpieczne?

 

Wiele kobiet zastanawia się, czy można brać probiotyki w ciąży. Odpowiedź brzmi tak. To dokładnie te same bakterie, które naturalnie występują w Twoich jelitach, a więc są całkowicie bezpieczne dla organizmu. Normalnie probiotyki możesz przyjmować z jedzeniem lub w formie suplementów. W ciąży powinnaś jednak unikać części potraw i napojów, w których bakterie się naturalnie znajdują, jak na przykład dużych ilości soi czy kombuczy – napoju z fermentowanego grzybka japońskiego. W tym okresie lepsze będą suplementy diety z dodatkiem bakterii probiotycznych.

 

Jakie probiotyki najlepiej wspierają mikrobiom?

 

Nie muszą wcale zawierać jak największej liczby bakterii probiotycznych. Dużo ważniejsze jest to, żeby znajdowały się w nich sprawdzone i przebadane szczepy. Najlepiej wspierają mikrobiom jelitowy bakterie z grup Bifidobacterium i Lactobacillus, które naturalnie występują też w największej ilości w jelitach. Wśród nich wart wyróżnienia jest zwłaszcza szczep Lactobacillus rhamnosus GG, który jest też najbardziej polecany dla noworodków i niemowląt. Dobrze, aby probiotyk, który przyjmujesz w ciąży miał również szczepy bakterii ginekologicznych. Dzięki temu wspierasz mikrobiom śluzówki narządów rozrodczych, który może być bardziej narażony na osłabienie w tym okresie.

 

Jak jeszcze mogę zadbać o jelita w ciąży?

 

Jeszcze lepiej zadbasz o mikrobiom, dostarczając sobie prebiotyki. To składniki pokarmowe, bogate w błonnik, które stanowią pokarm dla dobrych bakterii jelitowych. Ich ogromną zaletą jest to, że nie są trawione w żołądku, dzięki czemu mogą bez przeszkód dotrzeć łatwo do jelit. W ten sposób sprzyjają namnażaniu dobrych baterii probiotycznych. Najpopularniejszym prebiotykiem jest inulina, która naturalnie występuje w cykorii, cebuli, czosnku, topinamburze, pomidorach, bananach oraz pszenicy. Inne to fruktooligosacharydy (które znajdziesz w cebuli, szparagach, bananach, ziemniakach, miodzie) oraz skrobia oporna. Występuje ona w ryżu, makaronie i niedojrzałych bananach. Prebiotyki możesz znaleźć też w wielu suplementach.

 

Bibliografia:

 

  1. „Zadbaj o równowagę mikroflory jelitowej” Gerard E. Mullin
  2. https://www.dietaeliminacyjna.pl/mikroflora-jelit-i-probiotykoterapia/
  3. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/142829,probiotyki-prebiotyki-i-synbiotyki